تبلیغات
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی - ارتباطات سازمانی تا امروز
 
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
دانشگاه آزاداسلامی واحد میبد _ دانشجویان ورودی 92
درباره وبلاگ


این وبلاگ به پیشنهاد اساتید محترم رشته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد در مقطع کارشناسی ارشد ورودی 92 راه اندازی گردیده و مطالب درسی و نکات مقید برای دانشجویان این رشته در آن درج خواهد شد.
مسلما راهنمایی و نظرات اساتید محترم و همکلاسی های عزیز موجب ارتقاء آن خواهد شد

مدیر وبلاگ : محمد علی قاسم زاده بافقی
نظرسنجی
نظر شما درمورد کیفیت کلاسهاو بار علمی این ترم چیست ؟ (درصورتی که بطور مستمر و فعال حضور نداشته اند این مهم را لحاظ نمایید ) لطفا از هرسوال فقط یک گزینه ی آن را پاسخ دهید













جلسه اول

 

مدیریت

تئوری های مدیریت

نظریه های کلاسیک                         مدیریت علمی تیلور - آمریکا

 1900  تا 1920                               نظریه اداری فایول -  فرانسوی

                                                    بوروکراسی وبر- آلمان

 

 

تیلور همه چیز را علمی تعریف کرد

 

فایول 14 اصل را عنوان کرد که به اصول چهارده گانه فایول معروف است:

1.  وحدت فرماندهی

2.  نظم : قرار گرفتن هر چیزی و هر کسی در جای خودش

3.  رعایت اصل سلسله مراتب

4.  تقسیم کار (آدام اسمیت 3 قرن قبل از وی این را مطرح کرده بود)

5.  وحدت جهت (تعلل در انتخاب مسیر ایجاد نکنید)

6.  اختیار و مسؤولیت

7.  عدالت

8.  ابتکار

9.  روحیه صمیمیت و همکاری

10.         ...

11.         ...

12.         ...

13.         ...

14.         ...

 

سه سطح مدیریتی : عالی- میانی - عملیاتی

سه مهارت مدیریت : ادراکی - انسانی- فنی 

                                     عالی                                          مهـــــــــــــــــــارت های ادراکــــــــی

 


                             میــــــــــــانی                       مهــــــــــــــارت های انســـــــــانی

 

 


                  عمــــــــــــــلیاتـــــــــــی            مهـــــــــــــارت های فنــــــــی

 

 

سطح عالی مدیریت باید ادراکی بالا و فنی کم بداند. سطح عملیاتی برعکس. ولی درباره انسانی این میزان درباره همه سطوح یکسان است و همه سطوح باید به یک اندازه بدانند و بتوانند ارتباط برقرار کنند.

 

زیباترین نظریه ای که در مدیریت مطرح شده، بوروکراسی. چرا یکی از دلایل موفقیتش ، استقرار بورورکراسی بود؟

برای یک چک نقد کردن باید یک سری کارها را باید انجام دهید: رعایت زمان- صبرکن - ظهرنویسی- کارت شناسایی ارائه بده- وجه را بشمار- بانک را ترک کن. حذف هر کدام از اینها باعث برهم زدن نظم می شود. پس حالا که بوروکراسی آمده که به کارها نظم بدهد پس چرا اسمش را کاغذ بازی و روابط خشک و پیچ و خم اداری می گذاریم؟ پلیس دم بانک می گوید من هم باید چک را ببینم! تا اینجا نظم ایجاد شده ولی پلیس خود باعث بی نظمی شده است. خیلی از سیستم های اداری کارهایی دارند که دو تاش نظم ایجاد می کند ولی بقیه بی نظمی ایجاد می کند. حالا چرا در کشورهایی نظیر ما تعداد این موارد برهم زننده زیاد است. کاری که باید بین پنج نفر تقسیم شود، بین 7 نفر تقسیم شده است و بنابراین ،بیکاری آن دو نفر کار بین 7 نفر تقسیم شده است. خود وبر هم می گوید که نمی شود کامل همه اصول را رعایت کند. وبر مطرح می کند که مدیر باید قدرت داشته باشد. چه چیزهایی قدرت می آورد : سنت- قانون - کاریزما- بعدا دو تای دیگر اضافه شد: پاداش و تنبیه و بعدا یکی دیگر به عنوان تخصص اضافه کرد. سه تایی که خود وبرمطرح می کند را بررسی می کنیم: قدرت سنت بسیار زیاد است. کاریزما : یک نفر نه به خاطر سنت، قانون یا پاداش و ... بلکه به خاطر این که دوستش داریم از او تبعیت می کنیم. در این خصوص نمی توانیم خیلی دلایل عقلانی بیاوریم. گاندی،جماعت منفعل و ترسوی هندیان را در برابر استعمار انگلیس برآشوبید. حتی می تواند منفی باشد، مثل هیتلر. وبر می گوید، سنت در حال افول است و کاریزماتیک هم نمی شود به آن تکیه کرد. می گوید یک لیدر کاریزماتیک باعث قائم به فرد بودن سازمان می شود. خانواده گاندی به زندان افتادند. وقایع پس از رسول اکرم. رهبر کاریزما همیشه که زنده نیست. واقعه عاشورا زیباترین واقعیتی است که نشان می دهد، پیروان می توانند عوض شوند، اول هزاران نامه بدهند، بعد رهبر را به شهادت برسانند و ... . کاریزما مثل آب سیل است ولی قانون جریان کمی است که همیشه تداوم دارد. قانون از بقیه موارد، تبعیت بیشتری ایجاد می کند.

قانون پارکینسون: فرض کنید شما مراسمی دعوتید که باید یک کادو بخرید و پنج شنبه هفته آینده این مراسم برگزار میشود و شما 6 ساعت برای آن در طول هفته وقت گذاشته اید که خرید کنید. کارها تا زمانی که وقت برای انجام دادنش باشد، به تعویق می افتند. که این باعث بوروکراسی اضافی در نظام اداری میشود.

بوروکراسی : حاکمیت قانون است و دموکراسی : حاکمیت مردم است. حالا حاکمیت قانون بر مردم درست است یا حاکمیت مردم بر مردم. نظر مردم می تواند با نظر قانون مخالف باشد، مثلا رأی گیری کنیم که هفته آینده کلاس تشکیل شود یا نه. رأی می آورد. ولی درست این است که مردم مدیر را با دموکراسی انتخاب کنند و مدیر بر اساس بوروکراسی و قانون به مردم اعمال می کند که هفته آینده کلاس تشکیل باید بشود.

متافر: مقایسه می کنیم و بر اساس آن توضیح می دهیم. در مورد سازمان هم از یک سمبل استفاده می کنیم و می گوییم این بزرگ تر از آن است.

سازمان : همه ما انسان های سازمانی هستیم. پیتر دراگر (پدر علم مدیریت نوین) : جوانان امروزه باید سازمان را یاد بگیرند، همانطور که جوانان قدیم کشاورزی را یاد بگیرند. کار گروهی اولین قضیه ای است که در سازمان پیش می آید.

با تشکر از سرکار خانم نوحه سرا





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مرداد 1396 11:46 ق.ظ
Wow, incredible weblog format! How long have you ever been running
a blog for? you make running a blog look easy. The whole glance of your web site is wonderful, as well as the content!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :